canada goose outlet parajumpers moncler jakke canada goose jakke canada goose jakke woolrich jakke canada goose jakke dame parajumpers jakke moncler mujer barbour mujer belstaff roadmaster canada goose madrid barbour outlet timberland madrid botas ugg canada goose outlet moncler hombre moncler rebajas

Teyemmümü İcap Ettiren Haller - (Sırru'l-Esrar 2.cilt)

Teyemmümü İcap Ettiren Haller

 

 

Abdest almak için suyun bulunmaması fakat suyu aramak şarttır. Bulunduğu yerdeki insanlara suyu sorsa onlar da suyu bulacağını haber verseler suyun bulunmasına kendinin zannı galibi olmasa da o civarda suyu araması şarttır.

Eğer suyun bulunduğunu haber alırsa araması bil icma vacip olur. Suyu bulmak için her yön için üç yüz adımla dört yüz adım kadardır denilmiştir. Bazı rivayette bir ok atımı miktarıdır demişler.

Bu hususta suyu haber veren adama güvenilir olması şarttır. Eğer bulunduğu yer ıssız, sahra bir yer ise suyu aramak gerekli olmayıp hemen teyemmüm caizdir.[1]

Bir kimsenin bulunduğu yerle suyun arası takriben bir mil yani baktığı yerde olan kadın mı erkek mi veya hayvan mı olduğu belli olmayacak kadar uzak ise teyemmüm eder.

Suyu dökmekten çok aciz olan kimse, abdest almakla veya abdest almak için hareket etmekle yahut suyu âzaya sürmekle hastalığın artacağından veya hastalığının iyileşmesi gecikeceğinden korkan kimse bunu da tecrübesinden veya fıskı zahir olmayan Müslüman bir tabibin abdest aldığında zarar göreceğini bildirmesiyle teyemmüm caiz olur.

Cünüp bir kimsenin cesedinin tümü veya çok kısmı (yarısından çoğu) akıntı yaralar olsa teyemmüm caiz olur. Vücudunun kalan yara olmayan kısmını yıkaması gerekmez. Eğer vücudunun az kısmı (yarısından azı) yara ise sağlam yerleri yıkayıp yara olan yerleri mesh etmesi caizdir.

Abdest azalarının tümü veya çok kısmı iltihaplı yara olsa o kimsenin teyemmüm etmesi caizdir. Eğer abdest azalarının az kısmı yara olursa sağlam yerleri yıkayıp kalan yaralı kısımları mesh eder. Eğer yaraya zarar olursa yaranın üzerine bez bağlayıp bezin üzerinden mesh etmesi caizdir.

Cünüp olan kimse gusül ettiğinde soğuktan hastalanacağından korksa o kimse teyemmüm yapabilir.

Bir kimse ikamet ettiği yerden bir sebeple çıksa o kimseyle suyun arası bir mil yani baktığı yerde olan kadın mı erkek mi veya hayvan mı olduğu belli olmayacak kadar uzak ise teyemmüm eder. (Başka rivayette bir mil dört bin adımdır.) [2]

Suya yakın olup suyun yanında düşman, yırtıcı hayvan ve oraya gittiği takdirde nefsi, malı ve ırzına zarar gelmesinden korkarsa teyemmüm etmek caizdir.[3]

Susuzluktan korkan insanda teyemmüm eder. İster kendi nefsi için ister hayvanları için korksun. Çünkü insan hakkı veya asıl ihtiyacı için bulunan su yok hükmündedir.[4]

Misafir ihtilam olduğunda, gusül ettiğinde ev sahibinin şüphelenmesinden korkarsa teyemmüm edip namazını kılar. İmamı Azam kavlinde iade etmesi de gerekmez.[5]

Bir kimse abdest aldığında cenaze namazına ve bayram namazına yetişemeyecek olsa teyemmümle cenaze namazını kılar. Mesela şehir veya köyde cenaze namazı veya bayram namazı kılınacağı sırada abdestsiz bir insan gelse namazları kaçırmamak için su varken de teyemmüm edebilir. Çünkü bu namazların kazası yoktur.

İbni Abbas radıyallahu anhudan rivayet olunan hadisi şerif sevgili peygamberimiz sallallahu aleyhi vesellem efendimiz:

إِذَا خِفْتَ أَنْ تَفُوتُكَ الْجَنَازَةَ وَ أَنْتَ عَلٰى غَيْرِ وُضُوءِ فَتَيَمَّمَ وَ صَلَّ

“abdest aldığın zaman cenaze namazını kaçırmaktan korkarsan teyemmüm et ve namazı kıl”[6] deyi buyurmuştur.

Eğer cenaze ve bayram namazının bir kısmına yetişebileceği anlaşılıyorsa veya cenaze sahibi ise namaz için kendisini bekleyeceklerini bilen kimse için teyemmüm caiz olmaz.[7]      

Bir kimse su bulunduğu halde abdest aldığında sadece namazı kaçırmak korkusu ile kazası mümkün olan Cuma ve vakit namazları gibi bedeli bulunan namazlar için teyemmüm etmek caiz olmaz. Çünkü bunlara yetişilemezse Cuma yerine öğle namazı kılınır. Vakit namazlarına yetişilemezse kaza edilir.[8]

Misafir olan kimse eşyaları arasında su olduğunu unutup teyemmümle namazını kılsa vakit çıkmadan hatırına gelse imamı Azam ile İmamı Muhammed kavline göre namazı iade etmesi gerekmez. Vakit çıktıktan sonra hatırına gelse ittifakla namazı iade etmesi gerekmez.

Bir misafir kimse bulunduğu mekânda su olmadığına zannı galibi olup yakında su olduğunu bilmediğinden teyemmüm edip namaz kılsa kıldığı namaz caiz olup iade etmesi gerekmez.[9]

Bir kimse eşek veya katır artığından başka su bulamasa bu su ile hem abdest alır, hem de teyemmüm eder. Çünkü abdest ve gusül­ de kullanılmasının caiz olup olmadığı şüphelidir. Şüpheliden sakınmak lazımdır. Bu konuda ki şer'i deliller birbirine zıt oldu­ğundan temizleyici olması fıkıh âlimlerimizce kestirilememiştir. Başka su var iken onlar­la abdest alınmaz, gusül yapılmaz.

Fakat böyle olan sular ile pislik yıkanır. Şa­yet başka su yok ise onunla hem abdest alınır hem de teyemmüm edi­lir. Teyemmüm veya abdestten hangisini önce yapsa fark etmez.[10]


[1] Halebî Sağir Tercümesi s.33 (Osmanlıca baskı)

[2] Halebî Sağir Tercümesi s.33–34–35 (Osmanlıca baskı). Mülteka Tercümesi Mevkûfat c.1.s.61–62

[3] Halebî Sağir Tercümesi s.48 (Osmanlıca baskı). Mülteka tercümesi Mevkûfat c.1.s.63. Merakı’l-Felah s.48 (Beyrut).

[4] Mülteka tercümesi Mevkûfat c.1.s.63. Enisü’l-Abidin s.29 (Osmanlıca baskı). Merakı’l-Felah s.48 (Beyrut).

[5] Enisü’l-Abidin s.32 (Şerhu’l-Kenz kitabından).

[6] İbni ebi Şeybe, Musannef c.2.s.497/11467 (Riyad). Zeylai, Nasbu’r-Raye c.1.157 (Mısır). İlâü’s-Sünne c.1.s.323 (Pakistan).

[7] Halebî Sağir Tercümesi s.44–45 (Osmanlıca baskı). 

[8] Halebî Sağir Tercümesi s.46–47 (Osmanlıca baskı). Mülteka Tercümesi Mevkûfat c.1.s.69.  

[9] Halebî Sağir Tercümesi s.35–36 (Osmanlıca baskı).

[10] Halebî Sağir Tercümesi s.47 (Osmanlıca baskı). Mülteka Tercümesi Mevkûfat c.1.s.58.

<<< Önceki Kayıt - Sonraki Kayıt >>>