canada goose outlet parajumpers moncler jakke canada goose jakke canada goose jakke woolrich jakke canada goose jakke dame parajumpers jakke moncler mujer barbour mujer belstaff roadmaster canada goose madrid barbour outlet timberland madrid botas ugg canada goose outlet moncler hombre moncler rebajas

Nafile Namazlar: - (Sırru'l-Esrar 2.cilt)

Nafile Namazlar:

 

İşrak Namazı; Güneş doğduktan kırk beş elli dakika sonra ilk vakti girer. Sonu güneş doğduktan iki saat sonraya kadar kılınır. Aşağısı iki, yukarısı on iki rekâttır. Her kim en az iki rekât kılsa bir hac bir umre sevabı alır. Buna dair hadis şerif:

مَنْ صَلَّى الْفَجْرَ ف۪ى جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللّٰهَ تَعَالٰى حَتّٰى تَطْلُعُ الشَّمْسُ ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ تَامَّةٍ تَامَّةٍ تَامَّةٍ

“Her Kim sabah namazını cemaatle kılar, sonra oturur, güneş çıkana kadar zikrullah eder, sonra da (işrak vakti) iki rekât namaz kılarsa, Hac ve umrenin tam mükâfatını alır, Hac ve umrenin tam mükâfatını alır, Hac ve umrenin tam mükâfatını alır”[1]  buyuruyorlar.

 

Duha, yani kuşluk namazı; vakti güneş doğduktan iki saat sonra girer, öğle namazına bir saat kalasıya kadar kılınır. Aşağısı iki, yukarısı on iki rekâttır. Kuşluk namazı hakkında hadisi şerif:

اِنْ صَلَّيْتَ الضُّحٰى رَكْعَتَيْنِ لَمْ تُكْتَبْ مِنَ الْغَافِل۪ينَ وَاِنْ صَلَّيْتَهَا اَرْبَعًا كُتِبْتَ مِنَ الْمُحْسِن۪ينَ وَاِنْ صَلَّيتَهَا سِتًّا كُتِبْتَ مِنَ الْقَانِت۪ينَ وَاِنْ صَلَّيْتَهَا ثَمَانِيًا كُتِبْتَ مِنَ الْفٰٓائِز۪ينَ وَاِنْ صَلَّيْتَهَا عَشَرًا لَمْ يُكْتَبْ لَكَ ذٰلِكَ الْيَوْمَ ذَنْبَ وَاِنْ صَلَّيْتَهَا ثْنَتَىْ عَشَرَةَ رَكْعَةٍ بُنِىَ اللّٰهُ لَكَ بَيْتًا فِى الْجَنَّةِ

Yani, “en az iki rekât duha-kuşluk namazı kılarsan, gafillerden yazılmazsın. Dört kılarsan, muhsinlerden yazılırsın. Altı rekât kılarsan, itaat edenlerden yazılırsın. Sekiz kılarsan kurtulmuşlardan yazılırsın. On kılarsan, o gün günahın kayıt edilmez. On iki kılarsan, Allah senin için cennette bir köşk yapar.”[2]

O gün günahın kayıt edilmez dediğimiz, iki kâtip melaikemiz sağdaki hayra müvekkel hayrı yazar, soldaki günah yazar. Soldaki melaike sağdaki meleğin emrindedir. Bir günah işleyince sağdaki melek bir müddet bekletir, yazdırmaz. Yine hadisi şerif:

مَنْ حَافَظَ عَلٰى شَفْعَةِ الضُّحٰى غُفِرَتْ لَهُ ذُ نُوبُهُ وَاِنْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ

Yani, “salât-ı duhaya, (kuşluk namazına) devam edenin günah-ı sağiresi mağfur olur velev ki deniz köpüğü kadar çok olsun.”[3]

 

Evvabin namazı; Akşam namazından sonra iki de bir selamla altı rekât kılınır. Bu konuda Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem efendimiz hadisi şeriflerinde:

مَنْ صَلّٰى بَعْدَ الْمَغْرِبِ سِتَّ رَكَعَاتٍ كُتِبَ مِنَ الْأَوَّاب۪ينِ

“her kim akşam namazından sonra altı rekât namaz kılarsa evvabinden yazılır”[4] deyi buyuruyor.

Evvabinin anlamı Allah’a dönenler demektir. İşte bundan dolayı bu namaza evvabin namazı denilmiş. Cenâb-ı Hak Teâlâ ve tekaddes hazretleri ihlâslı devamını cümlemize ihsan eylesin âmin. 

Yine hadis-i Şerif:

مَنْ صَلّٰى سِتَّ رَكَعَاتٍ بَعْدَ الْمَغْرِبِ قَبْلَ اَنْ يـَتَكَلَّمَ غُفِرَ لَهُ بِهَاذُنُوبُ خَمْس۪ينَ سَنَةً

Yani “Akşam namazından sonra bir kelam konuşmazdan evvel altı rekât sünnet kılmaya devam edenlerin elli senelik günahı mağfur olur.”[5]

مَنْ صَلّٰى بَعْدَ الْمَغْرِبِ سِتَّ رَكَعَاتٍ لَمْ يَتَكَلَّمْ بَيْنَهُنَّ بِسُوءٍ عُدِلْنَ بِعِبَادَةِ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ سَنَةً        

“her kim akşam namazından sonra kelam konuşmadan altı rekât kılmaya devam eder ise on iki senelik ibadet yerine geçer.”[6]

 

Teheccüd namazı; ümmet hakkında nafile ve Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem hakkında farz. Peygamber Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem teheccüd namazını dört rekâttan az kılmaz idi. On iki rekâttan da fazla kılmazlar idi. Yani azı dört rekât, yukarısı on iki kılmışlardır.

Gece namazı hakkınd Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem efendimiz hadis-i şerifte:

اَفْضَلُ الصَّلٰوةِ بَعْدَ الْمَكْتُوبَةِ الصَّلٰوةُ ف۪ى جَوْفِ اللَّيْلِ

Yani, “Feraizden sonra namazların efdalı geceleri kılınan teheccüd namazıdır” [7]

Diğer bir hadisi şerifte Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem efendimiz:

رَكْعَتَانِ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ خَيْرٌ مِنَ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا

“Gece kalkıp en aşağı iki rekât bir namaz kılmak, dünya malının hepsi senin olup onu Allah yoluna fi sebilillah sadaka yapmaktan daha hayırlıdır”[8] buyuruyor. Çünkü kimse görmüyor, riya karışmadığı için daha hayırlı oluyor.

 


[1] Tirmizi, Sünen c.2.s.481/586 (Beyrut).

[2] Ramuze’l-Ehadis c.1.s.149/3, Süneni Beyhakiyyü’l-Kübra c.3.s.48/4685 (Mekke)

[3] Kenzü’l-İrfan 1001 Hadis s.15/67 (Osmanlıca baskı). Ramuze’l-Ehadis c.2.s.416/13, Süneni Tirmizi c.2.s.341/476 (Beyrut). Süneni ibni Mace c.1.s.440/1382 (Beyrut). Müsnedi Ahmed c.2.s.443/9714 (Mısır)

[4] İmamı Sarahsi, el-Mebsut c.1.s.157 (Beyrut).

[5] Kenzü’l-İrfan s.15/70 (Osmanlıca baskı). Münavi, Feyzü’l-Kadir c.6.s.168 (Mısır).  

[6] İbni Mace, Sünen c.1.s.369/1167 (Beyrut). Ebu Ya’la, Müsned c.10.s.414/6022 (Dımışk). Sahih-i ibni Hazime c.2.s.207/1195 (Beyrut). Tabarani, el-Mu’cemü’l-Evsat c.1.s.250/819 (Kahire). 

[7] Darimi, Sünen c.1.s.412/1476 (Beyrut). Heysemi, Mecmau’z-Zevaid c.3.s.191 (Kahire). Kenzü’l-İrfan 1001 Hadis s.15/66 (Osmanlıca baskı). C.Sağir Muhtasarı c.1.s.354/746 (2:41/1274).

[8] Gunyetü’t-Talibin c.2.s.111 (Osmanlıca baskı)-c.2.s.344 (Beyrut). Levâmiu’l-Ukûl şerhu Ramuze’l-Ehadis c.3.s.318. Müzekki’n-Nüfus s. 332

<<< Önceki Kayıt - Sonraki Kayıt >>>