canada goose outlet parajumpers moncler jakke canada goose jakke canada goose jakke woolrich jakke canada goose jakke dame parajumpers jakke moncler mujer barbour mujer belstaff roadmaster canada goose madrid barbour outlet timberland madrid botas ugg canada goose outlet moncler hombre moncler rebajas

İnsana İbretle Bakmak - (Zuhurat-ı Vakf-ı Güneş)

İNSANA İBRETLE BAKMAK

 

Bir de insanda enaniyeti olan benlik vardır ki, vücutta olan aza ve organlar vardır ve bunların hareketleri ve ayrı ayrı vazife görmelerini düşünüp, ibret alınması lazımdır. Elde tutma var, da-makta tatma var, ayakta yürüyüp adım atma vardır, kulakta duyma vardır, gözde görme vardır. Dil bir et parçasıdır ama, ne kadar güzel yaratmıştır ki, her türlü lisan konuşmaya ve Kur’an-ı Kerim okurken her ayetlere ve her harfleri çıkarma yönlerine göre dönmeye kabiliyetli halk etmiştir.

Burnunda kötü koku almayı, iki çeneyi, dişleri hareketle çiğ-neyip yutmayı, içeride midenin yemeği hazımla vücutta damarlara aktarılması, kanların devri, hareketleri, kalbin pompa gibi çalış-ması, ciğerin içeriden kirli buharları nefes borusundan dışarı verip, dışarıdan temiz havayı alıp, teneffüs etmesi, akıl sahiplerine bu ibretler yetmez mi?

Ey enaniyetinden kurtulmayan benim diyen kişi, vücuttaki bu halleri, bu düzeni ben yaptım, bu işi diyorsun mu? Diyebilir misin, acep?

Bir de düşünecek akıl verilmiştir; ben benim diyenler, bu kuruluş iskeletinin hangi parçalarını yapıp çalıştırabilirsin? Bunların hepsinin çalışma düzenleri Cenab-ı Hakk’ındır. Bunları anlayıp, his-setmeye çalışalım. Cenab-ı Hak Teala ve Tekaddes Hazretleri ha-dis-i kudsisinde buyuruyor ki:

اَنَا سِرُّ الْاِنْسَانِ وَسِرّ۪ى سِرُّهُ

Yani, Ben insanın sırrıyım, insanda zuhur eden sır, benim sırrımdır,[1] buyuruyor. Yani bütün fabrika ve sanayi kuruluşlarının bütün çalışma hareketleri kendilerinden değildir. Bir cereyan telinin cereyan fabrikasına bağlı olduğundan makinelerin çalışma hareket-leri kendilerinden değildir. Göze görünmeden gelen cereyanın kuvvet tesirindendir. Ne zaman cereyanın fişi çekilirse, makinelerin hepsi stop eder, hareketler durur. Vücuttaki göze görünmeyen ru-hullahın emri ile vücuttan çekilince, vücuttaki çalışan bütün aza parçaları derhal stop eder, durur. Ama vücuttan çıkıp, çekilen ruh ise ölmez.

 

Seyyid Nizamoğlu’nun Beyitleri:

Ben bilmedim ki ben kimem hayretteyim hayretteyim

Ben bana hiç ben diyemem hayretteyim hayretteyim

Gözümdeki kimdir gören gönlümdeki kimdir duran

Kimdir nefes alıp veren hayretteyim hayretteyim

Dilimde kimdir söyleyen kulakta kimdir dinleyen

Kimdir bi idrak eyleyen hayretteyim hayretteyim

Bu adımım kimdir atan ağzımdaki lezzet neden

Bu çiğneyip kimdir yutan hayretteyim hayretteyim

Elimdeki kimdir tutan tuttuğunu geri atan

Kimdir alan kimdir satan hayretteyim hayretteyim

 

Niyazi Mısri Hazretlerinin Beyitleri:

 

Derman arardım derdime

Derdim bana derman imiş

Burhan arardım aslıma

Aslım bana burhan imiş

Sağ ve solum gözler idim

Dost yüzünü görsem deyu

Ben taşrada arar idim

Ol can içinde can imiş.

Öyle sanardım ayrıyam

Dost gayrıdır ben gayrıyam

Benden görüp işideni

Bildim ki ol canan imiş

Savmu salat ve haccile

Sanma biter zahid işin

İnsan-ı kamil olmağa

Lazım olan irfan imiş

Nerden gelir yolun senin

Ya nere varır menzilin

Nerden gelip nere gideceğini

Anlamayan hayvan imiş

Mürşid-i kamil gerektir bildire

Hakkı sana hakkal yakîn

Mürşidi olmayanların

Bildikleri güman imiş

Her mürşide gönül verme

Yolunu sarpa uğratır

Mürşid-i kamil olanın

Gayet yolu asan imiş

Anla heman bir sözdür

Yokuş değildir düzdür

Kamu alem bir yüz durur

Gören anı hayran imiş

İşit Niyazi’nin sözün

Hiçbir şey örtmez hak yüzün

Hakdan ayan bir nesne yok

Gözsüzlere pünhan imiş.

 


[1] Ruhu'l-Beyan tefsiri c.3.s.8. (Beyrut)

<<< Önceki Kayıt - Sonraki Kayıt >>>