canada goose outlet parajumpers moncler jakke canada goose jakke canada goose jakke woolrich jakke canada goose jakke dame parajumpers jakke moncler mujer barbour mujer belstaff roadmaster canada goose madrid barbour outlet timberland madrid botas ugg canada goose outlet moncler hombre moncler rebajas

Zikrullahın Manası - (Zuhurâtı Izhârı'l-Vakf-ı Güneş 1.cilt)

 

ZİKRULLAHIN MANASI

 

Bütün ibadetlerin özü ve aslı, Allahu Teâlâ’yı zikretmektir. İslam’ın direği namazdır ve namazdan da maksat Allahu Teâlâ'yı zikretmektir. Hususan Allahu Teâlâ buyurur;

وَاَقِمِ الصَّلٰوةَۜ اِنَّ الصَّلٰوةَ تَنْهٰى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنْكَرِۜ وَلَذِكْرُ اللّٰهِ اَكْبَرُۜ

“Namazı dosdoğru kıl. Zira namaz sizi kötülüklerden selamete çeker. Allah’ı zikretmek elbette en büyük ibadetdir”[1]

Kur'an-ı Kerim oku­manın ibadetlerin en faziletlisi olmasının sebebi, Allahu Teâlâ’nın ke­lamı, sözü olması, Allahu Teâlâ’yı hatırlatıcı olması ve içerisindekilerin hepsinin Allahu Teâlâ’yı, hatırlamayı tazelemesi, yenilemesidir. Oruçtan maksat, şehvet ve arzuları kırmaktır. Böylece şehvet ve istek sıkıntılarından kurtulan kalb, temizlenir ve zikir edilecek yer olur. Kalp arzularla dolu olunca, zikir etmesi mümkün olmaz ve zikir ona tesir et­mez. Beytullah’ı (Kabe’yi) ziyaret olan Hacdan maksat, hane (ev) sahi­bini hatırlamak ve O'nu görmeyi, O'nunla konuşmayı candan istemektir.

Demek ki, bütün ibadetlerin aslı zikirdir. Zaten müslüman olmak için “La İlahe İllallah Muhammeden Resulullah”kelimesini söylemek lazımdır. Bu ise zikrin, ta kendisidir. Diğer bütün ibadetler bu zikri kuvvetlendirmek içindir. Allahu Teâlâ’nın seni, zikretmesi senin, O'nu zikretmenin neticesidir. Bunun için Peygamber Efendimiz sallallahü aleyhi ve sellem:

سَأَلْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَيُّ الْأَعْمَالِ أَحَبُّ إِلَى اللّٰهِ عَزَّ وَجَلَّ؟ قَالَ: أَنْ تَمُوتَ وَلِسَانِكَ رَطْبٌ مِنْ ذِكْرِ اللّٰهِ عَزَّ وَجَلَّ

Amellerden han­gisi Allah’a sevgilidir? diye sordular. Buyurdu ki: “Öldüğün zaman dili ile kalbinin Alla­h zikrinin üzerinde olarak ölmesi” [2] Yine buyurdu:

أَلٰۤاأُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرِ أَعْمَالِكُمْ وَأَرْضَاهَا لَكُمْ ثُمَّ مَل۪يكَكُمْ وَأَرْفَعَهَا ف۪ي دَرَجَاتِكُمْ وَخَيْرٌ لَكُمْ مِنْ إِعْطَۤاءِ الذَّهَبِ وَالْوَرَقِ وَمِنْ أَنْ تَلَقُوا عَدُوَّكُمْ فَتَضُوبُونَ أَعْنَاقِهِمْ وَيَضْرِبُونَ أَعْنَاقَكُمْ ؟ قَالُوا: بَلٰي, يَا رَسُولَ اللّٰهِ! قَالَ: ذِكْرُ اللّٰهِ

“İşlerinizin en iyisinden, Allahu Teâlâ indinde en makbulünden, derecelerinizin en yük­seğinden, altın ve gümüş sadaka vermekten daha üstün olandan ve sizin boyunlarınızın vurulduğu ve boyunlarını vurduğunuz düşmanlarla Allah yolunda cihad etmekten daha iyi olan amelinizden size haber vereyim mi ?” “Ya Resulallah, o nedir?” dediler. “Zikrullahdır[3] buyurdu. Ve yine Allahu Teâlâ Hadisi Kudsisinde buyuruyor ki:

مَنْ شَغَلَهُ ذِكْر۪ي عَنْ مَسْأَلَت۪ي أَعْطَيْتُهُ قَبْلَ أَنْ يَسْأَلَن۪ي

“Kim ki Benim zikrimle meşgul olmaktan dolayı dua bile edemez, Benim ona ihsanım dua edenlere ettiğim ihsandan daha üstün­dür”[4] Ve yine buyurdu:

ذَاكِرُ اللّٰه فِي الْغَافِل۪ينَ مِثْلُ الَّذ۪ي يُقَاتِلِ عَنِ الْفَارّ۪ينَ وَذَاكِرُ اللّٰهِ فِي الْغَافِل۪ينَ مِثْلُ الشَّجَرَةِ الْخَضْرٰۤاءِ ف۪ي وَسَطِ الشَّجَرِ الَّذ۪ي قَدْ تَحَاتَ يَعْن۪ي مِنَ الضَّر۪يبِ

“Gafillerin arasında Allahu Teâlâ’yı zikreden ölüler arasında canlı gibi, kuru ağaçlar arasında yeşil ağaç gibi, harpten kaçanlar arasında harb eden asker gibidir.”[5] Şu ayeti kerimede Cenab-ı Hak kendi askerini söylüyor:

اُو۬لٰٓئِكَ حِزْبُ اللّٰهِۜ اَلَآ اِنَّ حِزْبَ اللّٰهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

Yani “Onlar Allah'ın hizbidir. Yani onlar Allah'ın askeridir. Bilmiş olun ki Allah’ın taraftarı olanlar kurtuldular. İflah oldular.”[6]

Şeytanın askeri olanları da şöyle haber veriyor:

اِسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطَانُ فَاَنْسٰيهُمْ ذِكْرَ اللّٰهِۜ

Yani “Şeytan onların omuzuna binmiş, Allah’ın zikrini unutturmuştur. Onlar Allah’ın zikrini yapmazlar, çünkü şeytanın askeri olmuşlardır. Allah da zikrini onlara unut-turur.”[7] Ayetin devamı:

اُو۬لٰٓئِكَ حِزْبُ الشَّيْطَانِۜ اَلَآ اِنَّ حِزْبَ الشَّيْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ

“Bilmiş olun ki şeytanın taraftarı olanlar hüsrana ziyana uğrayanlardır.”[8]

Bu mevzularla ilgili olarak Kuddusi Hazretlerinin beyitlerinden de yazmamız münasip düştü.

 

Gel ey aşık sana diyem Hüdaya bir yakın yol

Kolay hem cümle yollardan bu yolun saliki ol.

 

Bilirsin kim bu fırsat bir dahi girmez eline

Metai ömrünü etme heba ol abdi makbul

 

Devam et zikri tevhide birdem gafil olma

Alayıktan yum göz ol heman tevhide meşgul

 

Bizi halk eyledi Mevlaya kulluk etmek için

Demez ol dünyaya iltifat edenlere kul

 

Geçirme vaktini boşa bu Kuddusi gibi sen

Bulur Mevlasını derler arayan, var sen de ara bul


[1] Ankebut 29/45

[2] Hb. Tb, Beyhaki, Şuabu’l-İman, 1/393

[3] Beyhaki, Şuabu’l-İman, 1/394

[4] Ebu Nuaym, Hilye, 7/313; Deylemî, Firdevs, 3/168) H, Tarih; Beyhaki: Beyza-i (1/265 -266).

[5] Beyhaki, Şuabu’l-İman, (1/411). Ebu Nuaym; Hilye:

[6] Mücadele 58/22.

[7] Mücadele 58/19

[8] Mücadele 58/19

<<< Önceki Kayıt - Sonraki Kayıt >>>