canada goose outlet parajumpers moncler jakke canada goose jakke canada goose jakke woolrich jakke canada goose jakke dame parajumpers jakke moncler mujer barbour mujer belstaff roadmaster canada goose madrid barbour outlet timberland madrid botas ugg canada goose outlet moncler hombre moncler rebajas

KANAAT KONUSU - (Zuhurâtı Izhârı'l-Vakf-ı Güneş 1.cilt)

 

KANAAT KONUSU

 

Ayeti Kerimede;

اَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَۜ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَع۪يشَتَهُمْ فِي الْحَيٰوةِ الدُّنْيَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيًّاۜ وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ

“Rabbinin risalet rahmetini onlar mı kulları arasında paylaştırıyorlar ki onun, insanlardan, filan zengine veya filan büyüğe verilmesini istiyorlar? Dünya hayatında, geçimlik-lerini aralarında Biz paylaştırdık. Biz hikmetimizle bunu zengin, şunu da fakir kıldık. Mal ve rızık hususunda arala-rında farklar yarattık. Basit bir şey olan geçim işini onlara bırakmayıp bilakis onun taksimini bizzat üzerimize aldığımız halde, önemli ve büyük bir şey olan risalet işini, onların istek ve arzularına nasıl bırakırız?

Dünyada geçim taksim ettiğimiz gibi, aynı şekilde dini lütufları da biz taksim ettik. Geçici basit nasipleri ihmal etmediğimize göre, kalıcı ve şerefli nasipleri ihmal etme-memiz daha uygundur. Onların bir kısmı diğer bir kısmına iş gördürüp görev ve sorumluluk yüklesin, birbirlerine faydalı olsun diye, kimini kimine fakir, orta halli, zengin gibi derecelerle yükselttik, rızık ve yaşayış bakımından birbirin-den farklı kıldık. Ey Muhammed Rabbinin sana risalet rahmeti lutfetmesi; insanların toplayıp-yığdıkları geçici dünya malından daha hayırlıdır.” [1]

Bir hadisi şerifte şöyle rivayet olunmuştur.

قَلَ رَسُولُ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اِنَّ لِكُلِّ عَبْدٍ رِزْقًا مِنَ اللّٰهِ هُوَ يَأْت۪يهِ لَامَحَالَةِ فَمَنْ رَضِيَ بُورِكَ ف۪يهِ وَوَسِعَهُ لَهُ وَمَنْ لَمْ يَرْضَلَهُ لَمْ يَبَارِكَ ف۪يهِ وَلَايُوسِعُهُ لَهُ

Yani “Her kulun Hak tarafından taksim edilmiş rızkı vardır ki elbette o rızk ona gelir. Bir kimse kısmetine razı olup kanaat ederse Cenab-ı Hak rızkta bereket hasıl eder, rızkını genişletir. Her kimde kısmetine razı olmayıp kanaat etmezse o rızk bereketlenmez ve genişlemez.”[2] Başka bir hadisi şerifte;

قَلَ رَسُولُ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:أَللّٰهُمَّ مَنْ اَحَبَّن۪ى فَارْزُقْهُ الْكِفَافْ وَمَنْ اَبْغَضَن۪ى فَاَكْثَرَ مَالَهُ وَوَلَدَهُ

Hz. Mahbubu Hüda Aleyhi Ekmelüt tahâya Efendimiz dualarında buyurmuşlardır ki; “Yâ Rabbî bana muhabbet eden kullarını kifayet miktarı rızıklandır, yani halka muhtaç olmayacak kadar ve bana buğz edenin malını evladını çok eyle.”[3] Bazı kitaplarda geçtiğine göre Cenab-ı Hak şöyle buyurmuştur;

يَا إِبْنِ آدَمْ لَوْكَانَتِ الدُّنْيَا كُلَّهَا لَكَ لَمْ يَكُنْ لَكَ مِنْهُمَا اِلَّا الْقُوَّةَ فَاَنَا اَعْطَيْتُكَ مِنْهَا الْقُوَّةَ وَجَعَلَتْ حِسَبَهَا عَلٰى غَيْرِكَ فَاَنَا اِلَيْكَ مُحْسِنْ

Yani “Ey Ademoğlu eğer dünyanın hepsi senin olsa ha-kikatte o dünyadan alacağın ancak azığındır. Ben sana dünyadan rızk lutf ettim ve hesabı gayrin üzerine kıldım. Ben sana ihsan ediciyim, sen ise ihsanı bilmeyip azabı kendine ait nesne istersin.”[4] buyurulmuştur.

عَزَّ مَنْ قَنَعَ ذَلَّ مَنْ طَمَعَ

“Kanaat eden aziz, tamah eden zelil olur.”[5]

Tamah uğruna, kişinin kendisini nereye olursa olsun bı­rakması doğru olmaz:

Kanaat gencinesine meğer erişmedi elin,

Anın çün nefsin ucundan bıraktın mihnete canın,

Gel özün mihnete salma, bu fani zevke aldanma!

Serabı su sanıp kalma, sözün işitme şeytanın.

 


[1] Zuhruf:43/32

[2] 54 Farzın şerhi kırk sual kitabı kenarı 14-15

[3] 54 Farzın şerhi kırk sual kitabı kenarı 15

[4] 54 Farzın şerhi kırk sual kitabı kenarı 15

[5] Müzekki’n-Nüfus s.179 )Osmanlıca baskı)

<<< Önceki Kayıt - Sonraki Kayıt >>>