canada goose outlet parajumpers moncler jakke canada goose jakke canada goose jakke woolrich jakke canada goose jakke dame parajumpers jakke moncler mujer barbour mujer belstaff roadmaster canada goose madrid barbour outlet timberland madrid botas ugg canada goose outlet moncler hombre moncler rebajas

TUVALETTE TAHARET (Temizlik) - (Zuhurâtı Izhârı'l-Vakf-ı Güneş 2.cilt)

 

TUVALETTE TAHARET (Temizlik)

 

Necaset pak oluncaya kadar yıkamaktır. Sayı adedi bazıları üç kere bazıları yedi kere bazıları on kere taharet yapan kimsenin kalbi-nin pak olduğuna kalbinin tatmin oluncaya kadar yıkamaktır. Taha-retin hülasası taharet yapan kimsenin temiz olduğuna kanaat hasıl olmak sayı yoktur. Taharet yapan kimse çok vesveseli kimse ise pak oldu mu, olmadı mı diye tereddüt yapan kimse ise suyu israf ediyor ise o kimse üç kere yıkamasına hüküm olunur.

Erkek ve kadın Taharet yaparken yıkaması lazım gelen mahalin dış kısımlarıdır. Çok dikkatli olunsun dışından parmaklar gerek erkek gerek kadın iç kısmına parmakların sokup girmesinden sakıncalı olmak dikkatli olmak lazımdır. Taharat esnasında bir parmağının veya iki parmağının veya üç parmağının içi ile yıkamak gerekir. Parmağının başını kullanmaya taki içeri gitmekle istimta’ bulunup bazı kavle göre parmak dıştan içeri girmesinde gusül icap eder diye kavilleri vardır. Hülasası taharet, cesetin dış kısmının yıkanması taharet yapanın temiz olduğuna kanaatı hasıl olmasıdır. İçeri parmakları kaçırmamaya dikkat olunsun. Taharet konusunda kadında aynen erkek gibidir.[1]

Parmağı avret mahaline sokmak elin afatından ve günahlarından olup bu halden gayet sakınmak gerekir. Taharet alırken avrat ma-hallinin içini yıkamak doğru değildir. Parmak sokması haramdır. Bun-dan çok sakınmak gerekir. Avret mahalinin dış tarafının yıkanması ile temiz olur. Dürer kitabında kadınlar için iki parmaktan eksik taharet caiz değildir. Zira bir parmak olursa kadının ön tarafına parmağı kolaylıkla girmesi korkusundan iki parmaktan eksik taharet yapmak caiz görülmedi. [2]

Su bulunmayan yerlerde dışarı susuz yabanlarda taharet taşlar ile ya üç ya beş ya yedi taşlar ile silinir. Su bulunduğu zamanda tekrar su ile taharetini yapar. Yani üç taşta temizlenmezse beş ile temizler. Beş ile temizlenmez ise yedi adet taş ile silinir. Bu da insanların necasetleri birbirini tutmaz bazı insanlar kabız olur necaset tahret yerinin çevresine bulaşmaz. Temizlenmesi çabuk olur. Bazı insanlar isal, amel olanlar necaset taharet yerini çevrelerine de bulaşabilir. Onun için her insan kendi necaset taharet halını bilmesi lazım. Suyla temizlendiğinde taharet mahalindeki yaşlıkları sol elinin tersiyle silip elini yıkar bir müddet beklenir. Kalktığı zaman yaşlıklar biraz kuruduğu gibi cesetine da elbiseye de yaşlıklar bulaşmaz. Taharat yapan kimse dikkatli olsun gerek erkek kadın suyu hızla tahret yerlerine çarparsa su cesatına vesair yerlere sıçrama tehlikesi olabilir.

Suyu hızla değil de yavaşça çalıp cesatına elbisesine sıçrat-masın. Taharet yaptı biraz sol eliyle yaşlıkları alıp beklemeden hemen taharet sonunda acele olarak kalkarsa o tahret ettiği yaşlıklar su cesatına ve donuna akma bulaşma tehlikeleri olabilir. Buna dikkat edip biraz yaşlıklar el ile alınıp elleri yıkanıp bir müddet beklenir. Su kalkınca cesata dona bulaşmasın.

Tahrattan kalkınca da bir müddet eğleşir gezinme imkanı var ise birkaç adım gezinir tamamen yaşlık kurur. Buna İstibra denir. Yani bu konunun iyi anlaşılması için hadesten taharet, necasetten taharet denilen büyük küçük aptesten taharet yapmak necasetten temiz-lenmek, istibra denilen de biraz eliyle silinip yaşlıklar kuruması. Kalkıp ya biraz eğleşip ya biraz yürüme imkanı var ise tamamen taharet suyu eserinden hiçbir şey kalmadığına kanaat hasıl olur. Buna da istinka demişler.

 


[1] Halebi Sağır Tercümesi-Baba dağı S:10 (Osmanlıca Baskı).

[2] El Hac Muhammed Emin Efendi Risalesi.

<<< Önceki Kayıt - Sonraki Kayıt >>>